Radar για μαθησιακές δυσκολίες, τα επόμενα βήματα

Αν λοιπόν αισθανθείτε ότι η ανάγνωση του παιδιού σας δεν είναι αυτή που πιστεύετε ότι θα έπρεπε να είναι, δεν έχετε πάρα να ξεκινήσετε με το πιο απλό βήμα: με μια γρήγορη, αντικειμενική και ακριβής εξέταση ανάγνωσης με το RADAR.

Οι ειδικοί της ομάδας μας αφού κάνουν την εξέταση, θα δουν αν η ανάγνωση του παιδιού είναι αυτή που θα περιμέναμε με βάση την ηλικία του ή όχι.

Μαθησιακές δυσκολίες, π.χ δυσλεξία και Radar

Αν λοιπόν το RADAR μας πει ότι πράγματι υπάρχει δυσκολία στην ανάγνωση (που σημαίνει ότι οι τιμές των παραμέτρων βρίσκονται εκτός τυπικών ορίων), τότε η ομάδα μας θα σας παραπέμψει σε έναν κατάλληλο ειδικό (όπως λογοθεραπευτή, ειδικό παιδαγωγό κ.α.) με βάση τα αποτελέσματα του RADAR.

Έπειτα, ο ειδικός θα κάνει μια σφαιρική αξιολόγηση του παιδιού σας.

Συνδυάζοντας τα αποτελέσματα που θα του δοθούν από την αναφορά του RADAR και των άλλων τεστ που θα κάνει ο ίδιος, θα κάνει τη διάγνωση.

Εάν η διάγνωση του ειδικού λέει ότι το παιδί σας έχει δυσλεξία, αναγνωστικά προβλήματα ή κάποια άλλη μαθησιακή δυσκολία, τότε έχοντας στα χέρια του τα συγκεκριμένα σημεία στα οποία δυσκολεύεται το παιδί από την αναφορά του RADAR, θα μπορεί να δημιουργήσει ένα πλάνο παρέμβασης «κομμένο και ραμμένο» στις ανάγκες του παιδιού.

Αλλά ακόμα και αν δεν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη μαθησιακή δυσκολία, και απλά το παιδί σας χρειάζεται λίγο βοήθεια στα μαθήματα του, πάλι η αναφορά του RADAR θα μας δείξει σε ποια σημεία πρέπει να ρίξει το βάρος της παρέμβασης ο ειδικός.

πώς μπορούν να βοηθήσουν οι γονείς

Επίσημη διάγνωση δυσλεξίας και άλλων μαθησιακών δυσκολιών από Δημόσιο Φορέα Αξιολόγησης

Εάν μετά την αξιολόγηση με το RADAR, δεν θέλετε να πάτε σε κάποιον ειδικό για έλεγχο και διάγνωση, μπορείτε να επισκεφθείτε απευθείας ένα Δημόσιο Φορέα Αξιολόγησης.

Αυτό δυστυχώς δεν είναι πάντοτε εφικτό διότι υπάρχουν μεγάλες λίστες αναμονής με αποτέλεσμα να χάνεται πολύτιμος χρόνος βοήθειας του παιδιού σας.

Τα  παιδιά με διάγνωση δυσλεξίας δίνουν προφορικά τις γραπτές τους εξετάσεις στο Γυμνάσιο και το Λύκειο. Αλλά για να δικαιούται το παιδί σας προφορικές εξετάσεις, πρέπει να πάρετε γνωμάτευση από ένα Δημόσιο Φορέα (ΚΕΣΥ, ΕΚΕΨΥΕ κ.α.).

Η διαδικασία που πρέπει να κάνετε είναι αρχικά, να ζητήσετε από το σχολείο σας να επικοινωνήσει με το Δημόσιο φορέα ώστε το παιδί να αξιολογηθεί για μαθησιακές δυσκολίες.

Στο Δημόσιο Φορέα, μια επιτροπή ειδικών  θα αξιολογήσει το παιδί και θα διαγνώσει τη μαθησιακή του δυσκολία, εάν υπάρχει.

Είναι σημαντικό να επικοινωνήσετε με το σχολείο για να ξεκινήσει την παραπάνω διαδικασία, αν υποψιάζεστε ότι υπάρχουν μαθησιακές δυσκολίες, κι ας είναι νωρίς.

Είναι προτιμότερο να προλαμβάνουμε τη δυσκολία από το να «τρέχουμε να την προλάβουμε» στο μέλλον. Εάν το παιδί επισκεφτεί το Δημόσιο Φορέα σε μικρή ηλικία τότε η επιτροπή ειδικών αφού το αξιολογήσει, θα προτείνει μια επαναξιολόγηση λίγο πριν μπει στο Γυμνάσιο.

Στο μεταξύ όμως θα έχετε στα χέρια σας μια γνωμάτευση που θα μπορείτε να τη δώσετε στον ειδικό που θα αναλάβει την παρέμβαση του παιδιού σας.

Επόμενα βήματα δυσλεξίας

Πώς μπορώ να βοηθήσω ΕΓΩ το παιδί μου αν έχει μαθησιακές δυσκολίες;

Η δυσλεξία και οι δυσκολίες στην ανάγνωση μπορεί να επιβαρύνουν την ψυχολογία του παιδιού. Πολλές φορές τα παιδιά ενώ καταβάλουν τεράστια προσπάθεια, η επίδοση τους στο σχολείο είναι χαμηλή.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να απογοητεύονται, να θεωρούν πως το διάβασμα είναι ακατόρθωτο και να τα παρατάνε. Σε αυτό το σημείο, εσείς, οι γονείς μπορείτε να παίξετε καθοριστικό ρόλο βοηθώντας το παιδί να δει την ανάγνωση με θετική ματιά και να βελτιωθεί η επίδοσή του.

Τι μπορείτε να κάνετε για να βοηθήσετε το παιδί αν έχει δυσλεξία;

  1. Είναι απαραίτητο να γνωρίσετε τα θέματα της δυσλεξίας και πιο συγκεκριμένα τις ιδιαιτερότητες που εμφανίζει το παιδί με δυσλεξία.
  2. Είναι σημαντικό να έχετε υπομονή και να αποδεχτείτε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει το παιδί σας. Δεν το διάλεξε.
  3. Δεν πρέπει να ξεχνάτε, επίσης, ότι οι δυσκολίες αυτές είναι μέρος του παιδιού κι όχι το ίδιο το παιδί.
  4. Είναι σημαντικό να μην ξεχνάτε ότι πάνω από όλα είστε γονείς και να μην προσπαθείτε να μπείτε στο ρόλο του εκπαιδευτικού.
  5. Είναι καλό να δίνετε τον απαραίτητο χρόνο στο παιδί να διαβάσει και μόνο όταν υπάρχει μεγάλη δυσκολία ή και το ίδιο το παιδί ζητήσει τη βοήθειά σας να το στηρίξετε, παραδείγματος χάριν επεξηγώντας του κάτι που δεν κατάλαβε.
  6. Σαφή και κατανοητά όρια για το χρόνο μελέτης και τη διάρκεια των διαλειμμάτων είναι απαραίτητα.
  7. Η διαμόρφωση του χώρου μελέτης είναι εξίσου σημαντική. Το παιδί χρειάζεται καθαρό, απομονωμένο περιβάλλον και μόνο τα απαραίτητα (μολύβι, γόμα, βιβλίο ή τετράδιο) στο οπτικό του πεδίο.
  8. Η εξάσκηση και ενασχόληση με τα μαθήματα χρειάζεται να είναι συστηματική (καθημερινή) και σταθερή.
  9. Μια ευχάριστη συνήθεια που μπορείτε να βάλετε στο καθημερινό σας πρόγραμμα με το παιδί είναι να διαβάζετε μαζί βιβλία με πολλές εικόνες για να γίνεται πιο εύκολη η ανάγνωση και πιο κατανοητό το κείμενο.
  10. Τελευταίο, αλλά σίγουρα όχι ασήμαντο, χρειάζεται να αναγνωρίζετε και να επιβραβεύετε την προσπάθεια του παιδιού σας. Το παιδί έτσι θα αποκτήσει αυτοπεποίθηση, θα αντιμετωπίζει το διάβασμα πιο θετικά και θα αρχίσει να διαβάζει περισσότερο μόνο του.